
Sanataideprojekti yleiskielisen taidekirjoittamisen puolesta
”Eksklusiivinen” tarkoittaa sekä jonkin pois sulkevaa, että äärimmäisen vaativaa, valikoivaa ja hienoa. Käsitteen lähtökohtana on lähinnä ranskan kielen sana exclusif, joka tarkoittaa yksinomaista ja ainoaa. (Kotus.)
Taidepuheessa sanaa ”eksklusiivinen” käytetään sen molemmissa merkityksissä, mutta merkitys ”ulos sulkeva” on korostunut kuluvalla vuosituhannella. Esimerkiksi kuraattori Saara Hacklin totesi Mustekalassa vuonna 2007, että nykytaiteen suurtapahtuma Kasselin Documenta on ”eksklusiivinen instituutio”(Hacklin 2007).
Hans Abbingin mukaan ekskluusio – eli ulossulkeminen – on ollut sekä modernina että postmodernina aikana länsimaisen taiteen käytäntöjä leimaava piirre. Abbing on eritellyt tutkimuksissaan ulossulkemisen keinoja, joita taidekentillä on käytetty. Niitä ovat 1) taloudellinen 2) ulkonäköön liittyvä ja 3) kielellinen ulossulkeminen. Taloudellista ulossulkemista tehdään hinnoittelemalla, ulkonäköön liittyvää ulossulkemista toteutetaan säätämällä pukukoodeja ja erottelemalla sukupuolen ja ihonvärin mukaan, ja kielellistä ulossulkemista tehdään puhumalla ja kirjoittamalla vaikeasti. (Abbing 2019, 117–154.)
Kun nykytaideinstituution käyttämää valtaa ja taidejärjestelmän hierarkkisuutta tarkastellaan kriittisesti, sanalla ”eksklusiivinen” on erityistä painoa. Vierasperäisessä muodossa sana pitää sisällään sen molemmat merkitykset. Nykytaideinstituutio on eksklusiivinen siksi, että se pyrkii esittämään itsensä valikoivana, eriytyneenä ja hienona, ja näin tehdessään se sulkee ulos erilaisista sosioekonomisista ja kulttuurisista taustoista tulevia ihmisiä ja erilaisia kyvykkyyksiä.
Kun ”eksklusiivinen” suomennetaan muotoon ”ulos sulkeva” sanan kaksoismerkitys menetetään. Tästä huolimatta yleiskielisessä tekstissä on suositeltavaa käyttää muotoja ”ulos sulkeva” ja ”pois sulkeva”. Mikäli sanaa ”eksklusiivinen” kuitenkin käytetään, sanan kaksoismerkitys on syytä avata lukijalle huolellisesti.
Lähteet
Abbing, Hans (2019). The Changing Social Economy of Art. Are the Arts Becoming Less Exclusive? Palgrave Macmillan: Cham.
Hacklin, Saara (2007). Documenta XII. Mustekala 4.8.2007.
Comments